Institute of Philosophy
Russian Academy of Sciences




  Viktoria Lysenko
Home Page » » Department of Oriental Philosophies » Staff » Viktoria Lysenko

Viktoria Lysenko

Русскоязычная версия страницы

Viktoria Lysenko

Year and Place of Birth


Born in 1953

 

 

Education

  • Graduated from Department of Philosophy of Moscow State University in 1976.
  • Postgraduate education - the Institute for History of  Science and Technology, Russian Academy of Sciences, 1976-1979.

Academic Degrees

  • Ph.D. in Philosophy (1982). Ph.D. Thesis: The Vaisheshika Atomism. Moscow, 1982.
  • D.Sc. in Philosophy (1998). D.Sc. Thesis: Continuity and Discontinuity in Indian Thought: Vaisheshika and Grammatical Philosophy. Moscow 1998.

Field of Studies

History of Indian philosophy, Comparative philosophy.

 

Professional appointments
  • Head of the Department of Oriental Philosophies, Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences since 2012;
  • Leading Research Fellow at the Department of Oriental Philosophies, Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences;
  • Chief Research Fellow at the Department of Oriental Philosophies, Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences;
  • Professor at the Russian State University for Humanities (Moscow).
  • Visiting professor: UGC (Delhi, Benares, Pune), 2005; Jadavpur University, Kolkata, 2006,  Ecole des Hautes Etudes, Paris, 2008, 2011, Vilnius 2011.
Tutorials
  • Ранний буддизм: религия и философия. Учебное пособие. Институт философии, М., 2003. 246 с.
  • Буддийская цивилизация// Диалог культур. Программа учебного курса для 9-10 классов негосударственных общеобразовательных учреждений ОАО «РЖД». / Под ред. М.Т.Степанянц.М: ФГБУ «Учебно-методический центр по образованию на ж-д транспорте», 2013. С. 21-40 ( ISBN  978-5-89035-686-4, http://www.umczdt.ru) (в рамках Соглашения о сотрудничестве между открытым акционерным обществом «Российские железные дороги» и Институтом философии Российской академии наук по реализации Программы поликультурного образования в негосударственных образовательных учреждениях ОАО "РЖД" и создания "школ диалога культур").
  • Буддийская цивилизация // Книга учителя. Диалог культур. Учебно-методическое пособие и хрестоматия. М.: ФГБОУ Учебно-методический центр по образованию на железнодорожном транспорте. 2014. С. 103-178.
  • Буддийская цивилизация // Диалог культур. Учебно-методическое пособие для 9-10 классов негосударственных общеобразовательных учреждений ОАО «РЖД» / Отв. ред. М.Т. Степнянц. М.: ФГБОУ «Учебно-методический центр по образованию на железнодорожном транспорте», 2015. С.79-137.
Publications 

 Books:

  •  "Philosophy of Nature in India. Atomism of the Vaisheshika School". Moscow, "Nauka Publishers", 1986 (in Russian);
  • Early Buddhist Philosophy, "Vostochnaya Literatura Publishers", Moscow, 1994, 310 p. (in Russian);
  • Universum of Vaisheshika, Moscow,Vostochnaya Literatura, 2003, 600 p. (in Russian);
  • Early Buddhism. Religion and Philosophy. Institute of Philosophy.Moscow 2003, 246 p. (in Russian);
  • "Padartha-dharma-sangraha" of Prashastapada with Nyayakandali of Shridhara. Translation from Sanskrit into Russian, Introduction, Historico-philosophical commentary, Notes and Indexis by Victoria Lysenko. Moscow, Vostochnaya Literatura, 2005, 760p. (in Russian);
  • Victoria Lysenko, Michel Hulin. Classical Indian Philosophy Reintepreted. Decent Books, New Delhi, 2007 (in English);
  • Immediate and Mediated Perception: Controversy between Buddhist and Brahmanic Philosophers (analyzing the texts).Moscow: Institute of Philosophy, 2011 (in Russian).
  • (in collaboration with N. Kanaeva) Буддийские философы об инструментах достоверного познания. Moscow: Institute of Philosophy, 2014. (in Russian).

 

Papers:

Around 200 papers in Russian, English and French, among them

 

In English:

  • Comparative Philosophy in the Soviet Union, - Philosophy East and West, vol. 42,N 2, p. 309-326;
  • On certain Intellectual Stereotypes in Buddhist Studies as exemplified in Th.Stcherbatsky's works. Journal of Indian Council of Philosophical Research. Vol.IX, Number 2, 1992, p.87-93.
  • "Atomistic Mode of Thinking" as Exemplified by the Vaisheshika Philosophy of Number, in: Asiatische Studien, XLVIII, 2, 1994, p. 781-806.
  • The Vaisheshika Notions of akasha and dish From the Perspective of Indian Ideas of Space, - in: Beyond Orientalism: The Work of Wilhelm Halbfass and its Impact on Indian and Cross-Cultural Studies. Poznan Studies in the Philosophy of Science and Humanities. Vol. 47, Amsterdam, 1996, p. 417-447.
  • The Human Body Composition in Statics and Dynamics: Ayurveda and the Philosophical schools of  Vaisheshika and Sаmkhya. – Journal of Indian philosophy, vol. 32, No 1, 2004, p.31-56.
  • Atomistic Formulations in Indian Thought. - Victoria Lysenko, Michel Hulin.
  • Classical Indian Philosophy Reintepreted. Decent Books, New Delhi, 2007, p. 9-26.
  • Origin of the Idea of Universals: Vaisheshika or Vyakarana. - Victoria Lysenko, Michel Hulin. Classical Indian Philosophy Reintepreted. Decent Books, New Delhi, 2007, p. 27-46.
  • The Difficult Task of Hitting the Mean – Aristotle's Mean and Buddha's Middle Path. - Victoria Lysenko, Michel Hulin. Classical Indian Philosophy Reintepreted. Decent Books, New Delhi, 2007, p. 61-82.
  • Classical Indian Philosophy in the Perspective of Cultural Studies: Sketching a New Approach. - Victoria Lysenko, Michel Hulin. Classical Indian Philosophy Reintepreted. Decent Books, New Delhi, 2007, p. 139-150.
  • What is Immediate perception? The Buddhist Answer. – IIAS Newsletter, N 44, 2007, p. 20-21.
  • Between Materialism and Immaterialism: Atomism in India and Greece. - Materialism and Immaterialism in India and the West. Ed. Partha Ghose. PHISPC 12(5), Centre for Studies in Civilizations, Delhi, 2010, p.253-268.
  • Knowledge and Faith in Early Buddhism : A Soteriological Perspective // Knowledge and Belief in the Dialogue of Cultures (Cultural Heritage and Contemporary Change. Series IVA, Eastern and Central Europe, V. 39).  Washington: The Council for Research in Values and Philosophy, Ed. by Marietta Stepanyants, 2011, p.113-125.
  • The Atomistic Theory of Vaiśeshika: Problems of Interpretation. – History of Indian Philosophy a Russian Viewpoint, Delhi, 2010.
  • Teaching of Indian Philosophy in Overcoming Europocentrism // Philosophy in the Dialogue of Cultures : Proceedings of the International Philosophy Day. Moscow., Progress-Tradition, 2010. С. 1267-1273.
  • Buddhist Motives in Some Doctrines of Prashastapada. - Vacaspativaibhavam. A Volume in Felicitation of Professor Vacaspati Upadhyaya. D.K.Printworld, Delhi etc. 2011, P.1223-1233.
  • Knowledge and Faith in Early Buddhism : A Soteriological Perspective // Knowledge and Belief in the Dialogue of Cultures (Cultural Heritage and Contemporary Change. Series IVA, Eastern and Central Europe, V. 39).  Washington: The Council for Research in Values and Philosophy, Ed. by Marietta Stepanyants, 2010, p.113-125.
  • Actuality and Potentiality in Dignaga’s understanding of Immediate Perception (nirvikalpaka pratyaksha) according to his “Pramanasamuccaya” and “Alambana-pariksha” // Acta Orientalia Vilnesia. Vol. 11, Issue 1, 2012. P. 85-92.
  • What is Philosophy in India: overcoming the eurocentric stereotypes // Socialinių mokslų studijos/Societal Studies.Mykolo Romerio universitetas. 2012, 4(2). С. 801–809.
  • Is there a mind-body problem in Buddhism? - Buddhism in Kashmir. Sharma, Nirmala (ed.), foreword by Karan Singh. New Delhi: Aditya Prakashan. 2012. С. 62-68.
    Buddhism as interactive message. - Socialinių mokslų studijos/Societal Studies.Mykolo Romerio universitetas. 2012. 4(3). С. 3-13.
  • Theodor Stcherbatsky and His Followers on Translation of Sanskrit Philosophical texts // Sanskrit and Development of World Thought. Ed. By Vempaty Kutumba Sastry. Delhi etc. Printworld, 2014. P. 104-117.
  • Buddhist Atomism in the Light of Modern Concepts of «Emergent Property» and «Qualia» // Philosophy and science in Cultures of East and West. Russian philosophical studies, XIII / Ed. Marietta T. Stepanyants. Washington: The Council for Research of Values and Philosophy, 2014. P. 131-143.
  • Comparative Philosophy or Intercultural Philosophy? The Case of the Russian Buddhologist Theodor Stcherbatsky // What Is Intercultural Philosophy? / Ed. By William Sweet. Washington: Council for Research in Values & Philosophy. 2014. P. 165-179.

 

In French:

  •  La doctrine des atomes chez Kanada et Prashastapada. - Journal Asiatique. Vol. 248, N 1, Paris, 1996, p. 137-158.
  • "La connaissance suprarationelle chez Prashastapada ”. - Asiatische Studien/ Études Asiatiques LII/1/1998, p.85-116.
  • Shankara, critique du Vaisheshika. Une lecture de Brahmasutrabhashya (II, 2, 11-17). -- Asiatische Studien/ Etudes Asiatique, Lousanne, LIX, 2, 2005, p .533-580.
  • Le principe de correspondence : la version de Prashastapada. Categories de langue et categories de pensee en Inde et en Occident. P. :2005 L’Harmattan, С. 79-90.
  • La philosophie bouddhique en Russie: breve histoire de l’approche et des methodes d’etude de la fin de XIX siecle aux annees 1940. – Slavica Occitania, Numero 21. Presence du bouddhisme en Russie, Toulouse, 2006, pp. 89-114.
  • Le “determinisme linguistique” de Benviniste et le cas du Vaisheshika. - Indologica. Orientalia et Classica. collet T.Ya. Elizarenkova Memorial Volume. Book 2. Eds. L.Kulikov, M.Rusanov. М.: Institute of Oriental Cultures and Antiquity, Russian State University for Humanities. Мoscow. 2012. P. 381-396.
  • Fiodor   Stcherbatsky et Otton  Rosenberg : la  méthode comparative en bouddhologie . Les cahiers bouddhiques. N 8. Institut d'Etudes Bouddhiques, Paris. 2015. P. 9-50.

 

Recent publications 2008-2016 in Russian:

  • Stcherbatskoi and Rosenberg about a Comparative Method in Buddhist Studies. //Herald of the Russian Christian Academy of Humanities.- Sanct Petersburg.: Publishing House of Russian Christian Academy of Humanities, 2008. - 9(1), p. 30-40.
  • Individual or Genus: Controversies about what constitutes the Sense of Words  (based on the Mahabhashya of Patanjali). – Vsevolod Sergeevich Sementzov and Russian Indology. Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences, Publishing House of Oriental. Moscow, 2008, p. 170-186.
  • Indian Somnology. The Main Perspectives in Analyzing Dreams. An Essay of Thematization.// Proceedings of the Russian Anthropological School. Issue 5, Moscow.: Russian State University for Humanintes Publishing House, 2008. С. 24-32.
  • Shabda as Sound and Sense: the analysis of the Word Models in the Philosophy of Vyakarana and Mimamsa. // Donum Paulum. Studia Poetica et Orientalia. Collective Essays in Honor of  Professor Pavel Grintzer. Nauka Publishing House, 2008, p. 450-465.
  • Dignaga on Perception. Pratyaksha Chapter from Pramana-samuccaya-vrtti. Translated from Sanskrit with Introduction and Notes by V.G.Lysenko. – Historico-Philosophical Annual 2008. Nauka Publishers, 2009, p.256-281.
  • Vasubandhu on Reality of Pure Mental Representations. Translation from Sanskrit into Russian of Vimshatika-karika-vrtti of Vasubandhu, Introduction and Notes by V.G. Lysenko. –Voprosy filosofii (Questions of Philosophy), № 1, 2008. С.109 - 112.
  • Dignaga on Object as a Support of Cognition. Translation from Sanskrit into Russian of Alambaba-pariksha and Vrtti of Dignaga, Introduction and Notes by V. Lysenko. Voprosy filosofii (Questions of Philosophy), № 6. 2008. С.138-145.
  • «Metaphysics of recurrence» and Samsara. – Proceedings of Russian Anthropological School. Issue 6, Moscow.: Russian State University for Humanities Publishing House, 2009, p. 54-70.
  • «Nyaya-bindu» of Dharmakirti with the commentary of Dharmottara “Tika”. Chapter 1. Perception. Introduction, Translation form Sanskrit and Notes by Victoria Lysenko. – History of Philosophy, Issue. 14, Moscow.:Institute of Philosophy, 2009, p. 170-206.
  • «Natural philosophy» of Body in India: Ayurveda, Samkhya and Vaisheshika. // Embodiment as Epistemological Phenomenon. Moscow:Institute of Philosophy, 2009, p. 103-123.
  • 168 papers for Encyclopedia of Indian Philosophy. Moscow: Oriental Literature, 2009, 500 pages.
  • The Value of the Other in Buddhism: problems of Ethics and Epistemology.  – Proceedings of Russian Conference with Elements of School for Youth «Philosophy in the Dialogue of Cultures» 14-17 October 2009 года, Republic of Kalmykiya, Elista, 2009, p. 13-18.
  • Cognition of the Other as a Form of Self-cognition. – Voprosy filosofii  (Questions of Philosophy), № 11, p. 61-78.
  • Dignaga on Perception. Pratyaksha Chapter from Pramana-samuccaya-vrtti. Translated from Sanskrit into Russian with Introduction and Notes by V.G.Lysenko. – Historico-Philosophical Annual 2008. Nauka Publishers, 2009, p.256-281.
  • How I understand Indian Philosophy. // Philosophical Journal.  Moscow:Institute of Philosophy, 1 (4) 2010, p. 7-17.
  • Perceptual and Rational Cognition: India and West (Principles of Comparative analysis). – Philosophical Journal. Moscow: Institute of Philosophy, № 2 (5) 2010. p.5-16.
  • Buddhism as an Interactive Message: principle of Upaya Kaushalya // Philosophy in the Dialogue of Cultures . Supplement to Herald of the Sankt Petersburg University. Sankt Petersburg, 2010. p. 69-75.
  • Atomism and Linguistic Hypothesis. // Shabdaprakasha. Collective Essays. Ed. Y.V.Vasilkov, S.V.Pakhomov, Sankt Petersburg, 2010, p. 79-89.
  • Western and Indian Theories of Perception: Some Typological Parallels. – Questions of Philosophy, 3, Moscow, 2011, p. 122-132.
  • Body in Early Buddhism from the perspective of mind-body problem. – Psychology and Psychotechnics. Moscow, № 8(35), 2011, с. 29-39.
  • Continuity and discontinuity in the  second kanda of Bhatrhari’s  «Vakyapadiya». -     Zograffsky sbornik (Collective Essays). Issue 2 / Yaroslav Vasilkov ed. SPb.:RAS, 2011. С. 198-210.
  • 137 entries for  Buddhist Philosophy. Encyclopedia. Moscow : Institute of Philosophy. Oriental Literature, 2012.
  • Indian Philosophy Studies in France: Between Text Studies and Case Studies (The case of Madelaine Biardeau. – Filosofskiye nauki. 10, 2011, Moscow, p. 64-74.
  • Syllable OM in Indian culture: from Oral Tradition to Writing // Symbolyarium. Proceedings of the Russian Anthropological School. Russian State University for Humanities. Мoscow. 2012 . P.48-60.
  • Perception and Corporelity in Buddhism and Modern Cognitive theories of Embodied mind // Buddhism of Vajrayana in Russia: from Contacts to Interraction. – Moscow. Almaznyi Put. 2012. P.86-94.
  • Orientalism and the problem of Alien: Xenological Approach / / Orientalism / Occidentalism: Languages of Cultures vs. Languages of Description/ Ed. Е. Steiner. Moscow.: «Sovpadeniye». 1912.С. 34-42.
  • Buddhist atomism, in the light of the Modern Concepts of "Emergent properties" and "Qualia". - Science and Buddhism. Proceedings of the conference (Ulan-Ude – Baikal 6-8 июля 2012 г.), Institute of Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies" of the RAS-Ulan-Ude: Buryat State University Publishing House. 2012. C. 47-59.
  • Word and Being in the teaching of Bhartrhari on Action ("Kriyasamuddusha") / / India - Tibet: Text and cultural phenomena. Roerich Readings at the Institute of Oriental Studies. Institute of Oriental Studies. Moscow: "The Languages of the Slavic culture." 2012. P.156-173.
  • Буддийский атомизм в свете современных понятий «эмерджентные   свойства» и «квалия»" (по "Абхидхармакоша-бхашье" Васубандху) // Сравнительная философия: Философия и наука в культурах Востока и Запада. Вып. 4. М.: Наука – Вост. лит., 2013. С. 149-160 (ISBN 978-5-02-036538-4).
  • Путешествие в Индию: вызовы инаковости// Русская антропологическая школа. Труды. Выпуск 13. М.:Издательство РГГУ, 2013. С.168-183 (ISSN 2223-9340, https://docs.google.com/file/d/0B8EPd08Q2h18QzdGdXdIaEhMLTQ/edit?usp=sharing&pli=1).
  • Европоцентризм как тормоз современных историко-философских исследований // История философии: вызовы XXI века. М.: «КАНОН+» РООИ «Реабилитация», 2014. С. 237-245.
  • Генезис учения об атомах как проблема языка и мышления // Вопросы философии. №6. М., 2014. С. 9-28.
  • Буддийская цивилизация. Раздел 3. // Книга учителя «диалог культур». Учебно-методическое пособие и хрестоматия. М.: «Учебно-методический центр по образованию на железнодорожном транспорте», 2014. С. 103-178.
  • Круглый стол «Буддизм в современном мире». Модератор круглого стола и выступавший // Вестник бурятского научного центра Сибирского отделения Российской Академии Наук. № 3 (15) Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2014. С. 41-57.
  • Восприятие и язык в адвайте-веданте. Исследование и перевод «Веданта-парибхаши» Дхармараджи // Историко-философский ежегодник 2015. М.:Аквилон. 2015. С. 71-100.
  • Понятие варна (varṇa) в индийской мысли и атомистический подход// Вопросы философии, №5, 2015. С. 168-178.
  • Атомистический подход в школах буддийской абхидхармы: дхармы и атомы // Вопр. философии, № 8, 2016. С.150-165. ISSN 0042–8744. (Web of Sciences, RSCI, ERIH PLUS, научная статья по гранту РГНФ , проект № 13-03-00547 – “Атомизм и мировая культура”).
  • Круглый стол «Атомизм и континуализм в гуманитарном знании и современная наука» // Вопросы философии, № 10, 2016. С. 143–174. (обзор подготовили Лысенко В.Г., Рубец М.В.) (Web of Sciences, RSCI, ERIH PLUS, научная статья по гранту РГНФ, проект № 13-03-00547 – “Атомизм и мировая культура”).
  • Есть ли у животных сознание? (интервью) Синха Аниндья, Лысенко Виктория Георгиевна // Философия науки и техники. Том 21. №1, 2016. С.66–77. (ISSN 2413-9084, РИНЦ, ВАК, интервью). 
  • Категории языка и категории мышления в индийском философском тексте (Прашастапада «Собрание характеристик категорий») //  Филос. журн. / Philosophy Journal, Т. 9, № 2, 2016. С. 37–53. (ISSN 2072-0726. DOI 10.21146/2072-0726-2016-9-3-5-24 (RSCI)).
  • Психика и сознание в индийской философии // Мир психологии. Научно-методический  журнал.№ 3 (87). М.: Московский психолого-социальный университет, 2016. С. 210–223. (ISSN 2073-8528, РИНЦ, ВАК).
  • Что делает тело живым – взгляд из Индии // Тема «живого тела» в истории философии. Humanitas. Центр гуманитарных инициатив Москва–Санкт-Петербург. 2016. C. 43-65. (ISBN 978-5-98712-648-6).
  • Жюльен Франсуа // Философы Франции. Словарь. Humanitas. Центр гуманитарных инициатив. М.-СПб. 2016. С. 186-188. ISBN 978-5-98712-632-5.
  • Юлен Мишель // Философы Франции. Словарь. Humanitas. Центр гуманитарных инициатив. М.-СПб. 2016. С. 452-455. ISBN 978-5-98712-632-5.

 

Reviews:

  • Ostrovskaya Helena. Review of my book: Lysenko V.G. Direct and Indirect perception in a dispute between the Buddhist and Brahmanic philosophers (slow reading) [text] (EPOstrovskaja) / / "Pysmennye Pamyatniki Vostoka" N1 (16), Spring - Summer,2012. P.278-281. (In Russian).
  • Островская Е.П. В.Г. Лысенко. Непосредственное и опосредованное восприятие: спор между буддийскими и брахманистскими философами (медленное чтение) [тексты] (Е.П.Островская) // "Письменные памятники Востока"N1(16), ВЕСНА – ЛЕТО,2012. С.278-281.

 

Translations:

  • François Jullien. Le Détour et l’accès, Stratégies du sens en Chine, en Grèce, Grasset, 1995 ; Trad. Fonds philosophique, Moscou, 1999.
  • François Jullien. Du « Temps », Éléments d’une philosophie du vivre, Paris, 2001; Trad. Progress-Tradition, Moscou, 2004;
  • Charles Malamoud. Cuire le monde. La Découverte, 1989. Trad.  Oriental Literature, 2006. Trad. Oriental Literature, Moscow, 2005.
  • Шарль Маламуд. «Чернота письма» / Пер. с французского В.Г.Лысенко// Вестник РГГУ. Исторические науки. История / Studia classica et mediaevalia. 2013.  № 17 (октябрь). С.142-170. (ВАК, ISSN 1998-6769 http://rggubulletin.rggu.ru/binary/2629089_44.1382437160.28386.pdf).
  • Прашастапада. Падартхадхарма-санграха. Шридхара. Ньяя-кандали / пер. с санскрита В.Г.Лысенко // Свет дхармы: Антология традиционной индийской философии / Сост., вступит. ст., общ. ред. С.В. Пахомова. СПб.: Амфора, 2013. С. 364-412 (ISBN 978-5-367-02823-2).
  • Шантаракшита. «Исследование определений восприятия» из компендиума «Таттва-санграха» с комментарием Камалашилы «Панджика» / Пер. с санскрита В.Г. Лысенко. // Лысенко В.Г. Канаева Н.А. Буддийские философы об инструментах достоверного познания. М.: Институт философии, 2014.
  • Дхармараджа Адхвариндра. Веданта-парибхаша.С комментарием «Артхадипика-тика-вибхушита» Дханапатисури Суташивадатты// Историко-философский ежегодник 2015. М.:Аквилон. 2015. С. 101-131 (ВАК, РИНЦ). Дхармакирти. Прамана-винишчая (Удостоверение инструментов достоверного познания). Глава 1. Пратьякша (Восприятие). Карики 1–25// История философии. 2015. Т. 20. № 2. С.79-106.

Participation at congresses and conferences

Conferences 2011-16:

  • International workshop "Open pages in the studies of South Asia", April, 27 - 28 2011, Woscow, Russian State University; paper (with Prof. Kobzev A.) Did There Exist the Chinese Atomism: the Vaiśeṣika Atomistic Text in Chinese Philosophical Tradition”.
  • XVIth Congress of the International Association of Buddhist Studies. Dharma Drum Buddhist College. Jinshan, New Taipei City, Taiwan. June 20–25, 2011. Доклад: Actuality and Potentiality in Dignaga’s understanding of of Immediate Perception nirvikalpaka pratyaksa) according to his Pramanasamuccaya(PS) and Alambana-pariksha(PS).
  • International Conference “Buddhism in Kashmir”. Leh, September 4-8, 2011. Paper: Is there a mind-body problem in Buddhism? - "No" and "Yes" in the East-West perspective.
  • International Seminar « Contribution of Sanskrit to the Development of World Thought” Rashtriya Sanskrit Sansthan (Deemed to be University under MHRD, Govt. Of India) 16th January 2012 to 18th January 2012) Rajiv Gandhi Campus, Sringeri-577139, Karnataka. Paper: Problems of Translation of Sanskrit Philosophical texts in Russian Thought (Theodor Stcherbatsky and his Followers).
  • Conference of the Institute of Linguistics, Psychology Department of Moscow State University. Moscow State Conservatory. "Living word: LOGO - MOTION – VOICE- Gesture", 12-16 April 2012, Paper: "The Word in Sound and in Writing: Lessons of the Oral Indian Tradition."
  • XXII Zograffsky’s Readings “Problems of interpretation of Traditional Indian text. Sanct-Peterburg, May, 16-18, 2012. Paper: “Direct Knowledge from Words in Vedanta paribhasha of Dharmaraja.
  • The third Moscow International Conference on Comparative Philosophy "Philosophy and Science in the cultures of East and West" (Institute of Philosophy, Moscow 21 - 26 May 2012.) Paper: "Buddhist atomism, in the light of modern concepts of "Emergent properties" and "Qualia" "( Abhidharmakosha Bhashya of Vasubandhu).
  • International Seminar on "Body and mind in philosophical traditions of Asia", Center for Eastern Studies of Vilnius University, 3 - 6 September 2012. Paper: «Mind-body problem in Indian tradition: a comparative perspective».
  • The Institute of Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies, RAS International Conference "World Central Asia" (Ulan-Ude, 18 - 22 September 2012). Paper "The Role of Philosophy in Buddhism" at the presentation of the book "Philosophy buddizma. Entziklopediya." Moscow: Oriental Literature, 2011.
  • VIII Congress of Russian Orientalists, from 25 to 28 September 2012 (Kazan), Paper: "Problems of teaching Eastern philosophy in high school: Eurocentrism and how to overcome it”.
  • "History of Philosophy: Challenges of the XXI Century", 15-16 November 2012. Paper: “Historical and philosophical study of the Foreign Cultural Traditions: why should we go out of our own home?”
  • March 16-17, 2013, Speaker at the conference МАЭ РАН Зографские чтения «Проблемы традиционного индийского текста XXXIII, Cанкт-Петербург (paper: «Компаративная или межкультурная философия»).

  • April 2, 2013 – Speaker at the interdisciplinary seminar for the project "Atomism and World Culture", IPH RAS (paper: «Генезис атомизма как проблема связи языка и мышления»).

  • June 11, 2013 – Speaker at the round table «Атомизм и алфавитный принцип», IPH RAS (paper: «Фоноцентризм индийской традиции и атомистический подход»).

  • October 14, 2013 – Speaker at the international conference «Русские интеллектуалы на Лигурийском побережье Италии», Genua (paper: «О любви Чехова к кладбищам: от Таганрога до Генуи»). See: http://www.rusliberal.ru/full/novostnoj_razdel_tcentralnij/russkie_intellektuali_na_ligurijskom_poberezhe_italii/).

  • November 25, 2013 – Speaker at the international conference «Тело и сознание в философиях Индии», Brussels (paper: «Le Bouddhisme ancien sépare-t-il le corps et l'esprit ? ). See: http://www.academieroyale.be/cgi?lg=fr&pag=774&tab=87&rec=1628&frm=0.

  • 2015, December 9–10 – speaker (papers: “The problem of qualia in the perspective of the Buddhist theory of consciousness”, “Consciousness, cognition and Culture: Implications for the 21st century””) at the National Institute of Advanced Studies, Bangalore, India. Cf.: http://niasconsciousnesscentre.com/Conf-2015/a/CSP-CONF-FINAL-RPOGRAMME.pdf

  • 2016, April 26 - Speaker at the 78-е заседании междисциплинарного научно-теоретического семинара "Философско-методологические проблемы искусственного интеллекта", ИФРАН (paper: «Чем подход индийских философов к исследованию сознания отличается от западного?») http://iphras.ru/uplfile/ai/sem/ai78.pdf.

  • 2016, May 11—13 мая - Speaker at the Научной конференции XXXVII Зографские чтения. Проблемы интерпретации традиционного индийского текста, Санкт-Петербург, Российская христианская гуманитарная академия (paper: "Проблема квалия в свете буддийской философии") http://www.kunstkamera.ru/index/science/konferencii_i_seminary/2016/xxxvii_zografskie_.

  • 2016, June 1-2 - Speaker at the международной конференции Inter-religious and inter-cultural dialogue in a pluralistic world: Philosophical and Theological Perspectives, Constanța (Romania). (paper: "Relation between Philosophy and Religion in India: A Comparative Perspective")

  • 2016, June 4-6 - Speaker at the международном семинаре Knowledge and Spirituality. Religious Dimension of Man in the Horizon of Contemporary Challenges, Vatra-Dornei (Romania). (paper: "Buddhism as an interactive message: the principle of Upaya Kaushalya").

  • 2016, June 23 - Lecturer, Цикл философских бесед «Реплики» (библиотека им.Ф.М.Достоевского, орг. Ю.В.Синеокая)  В.Г. Лысенко и Д.И. Дубровский  беседуют на тему: «Природа сознания: Восток – Запад», http://iphras.ru/14_61.htm.

  • 2016, October 5–6 - Speaker at the научной конференции «Субъективный мир в контексте вызовов современных когнитивных наук», ИФ РАН (paper: "Субъективность (проблема квалиа) в буддийской философии") http://iphras.ru/page13079430.htm.

  • 2016, October 18 - Speaker at the Московской международной конференции по Аристотелю «Аристотелевское наследие как конституирующий элемент европейской рациональности», ИФ РАН (paper: «Возможности сравнения систем категорий Аристотеля и Прашастапады») http://iphras.ru/uplfile/histsc/conference/_MIAC_2016.pdf.

  • 2016, November 4 - Speaker at the Международном симпозиуме LEIBNIZ HEUTE LESEN INTERNATIONALES SYMPOSIUM. ÖSTERREICHISCHE AKADEMIE DER WISSENSCHAFTEN. 1010 WIEN (доклад: "The Monadology in the Perspective of an Atomistic Approach: some Indian Parallels").

  • 2016, November 7–8 - Organizer and moderator of the Международной конференции «Буддизм и феноменология», ИФ РАН http://iphras.ru/7_8_11_2016.htm.

  • 2016, November 10 - Speaker at the круглом столе "Тибетология и буддология на стыке науки и религии", ИВ РАН (paper: «Место философии в буддизме») https://www.ivran.ru/novosti-nauki?artid=5802.

  • 2016 -  Organizer and moderator of the французского философского клуба для франкофонов Москвы «La philosophie d’expression française». Три лекции профессора Сорбонны Мишеля Юлена на общую тему «Религиозный опыт в перспективе современных нейронаук». http://iphras.ru/uplfile/root/projects/francaise/club_philo_2.jpg.

Interview with the scholar

Е-mail: vglyssenko@yandex.ru