Institute of Philosophy
Russian Academy of Sciences




  Galina Vdovina
Home Page » » Department of Contemporary Western Philosophy » Staff » Galina Vdovina

Galina Vdovina

Русскоязычная версия страницы

 

Galina Vdovina

Degrees

 

D.Sc. in philosophy

 

 

Ph.D. dissertation title 

 

“Being as such, the object and the central notion in Francisco Suárez' metaphysics” (2004, IPhRAS).

 

 

D.Sc. dissertation title 

 

“The doctrine of signs in 17th century scholastic” (2009, IPhRAS).

 

Field of Study 

Mediaeval and early modern philosophy of Western Europe.

17th century treatises De anima: life, physical/intentional life, psychology of thinking.

 

Academic Ranks 

Leading research fellow, IPhRAS.

 

Teaching Activities 

Lecturer, Saint Thomas Institute of Philosophy, Theology and History.

 

Lecture Courses
and Seminars 

  • “Metaphysics,” Saint Thomas Institute of Philosophy, Theology and History (34 hours).
  • “Theory of knowledge,” ibid. (34 hours).
  • A lecture course for doctoral students “Mediaeval philosophy on intentionality”, Russian Christian Academy for the Humanities (6 hours).

Research Projects 

“Concepts of mental activity in the scholastic of the XVI-XVII centuries (2006-2008, with the Financial support from the Russian Foundation for the Humanities).

 

Conference papers
and Research Activities 

  • “Suárez and Rechtsphilosophie,” Pamplona 15-30 August 2011.
  • Research work in the Library of the University of Navarra (Pamplona), supported bya grant from the Government of Navarra.

 

Publications 

Monographs:

  • The language of the non-obvious. The doctrine of signs in the scholastic of the XVII century. Moscow: Saint Thomas Institute of Philosophy, Theology and History Press 2009 [Язык неочевидного. Учения о знаках в схоластике XVII в. М., Изд-во Института философии, теологии и истории св. Фомы, 2009].

 

Select Articles:

  • “Metaphysics of Francisco Suárez.” In Problems in Philosophy 10/2003 [Метафизика Франсиско Суареса // Вопросы философии № 10, 2003].
  • “Francisco Suárez on metaphysics and metaphysical knowledge.” In History of Philosophy Yearbook 2004 [Франсиско Суарес о метафизике и метафизическом познании // Историко-философский ежегодник 2004].
  • “Actual problems of scholastic of the XVI-XVII centuries.” In Verbum (Almanac) 8/2005 [Актуальные проблемы схоластики XVI-XVII вв. // Альманах «Verbum» № 8, 2005].
  • “On mirror reflections in the 17th century semiotics.” In Herald of Saint Petersburg University, series 6 'Philosophy', issue 4/2008 [О зеркальных отражениях в семиотике XVII в. // Вестник Санкт-Петербургского университета, серия 6, 2008].
  • “Francisco de Oviedo and the semiotic discourse of the XVII century.” In History of Philosophy Yearbook 2009 [«Франсиско де Овьедо и семиотический дискурс XVII в.» // Историко-философский ежегодник, 2009].
  • “The conventionalist hypothesis of the origins of language in the XVII century courses of philosophy.” In History of Philosophy 13 (2008) [Конвенциональная гипотеза происхождения языка в философских курсах XVII в. // История философии. 2008. № 13].
  • “'Moral being' and linguistic signs in post-mediaeval scholastic.” In Problems in Philosophy 12/2008 [«Моральное бытие» и лингвистические знаки в постсредневековой схоластике» // Вопросы философии. 2008. № 12].
  • “Life and the living thing in the XVII century treatises De anima.” In Herald of the Russian Christian Academy for the Humanities 11 (3/2010) (with D.V. Shmonin) [Вдовина Г.В., Шмонин Д.В. Жизнь и живое в трактатах XVII в. «О душе». Вестник РХГА. 2010. Т 11. Вып. 3].
  • “The metaphysics of Francisco Suárez in XX century scholarship.” In Framcisco Suárez. Disputationes metaphysicae. Moscow: Saint Thomas Institute of Philosophy, Theology and History Press 2007 [Метафизика Франсиско Суареса в исследованиях XX столетия // Франсиско Суарес. Метафизические рассуждения / Институт философии, теологии и истории св. Фомы. М., 2007].
  • “Substance and reality in Francisco Suárez' metaphysics.” ibid. [Вдовина Г.В. Сущее и реальность в метафизике Франсиско Суареса // Франсиско Суарес. Метафизические рассуждения / Институт философии, теологии и истории св. Фомы. М., 2007].
  • “The symbolic nature of portrait representations in post-mediaeval scholastic.” In Truth and Dialogue. Proceedings of the International Conference. Saint Petersburg, 29-31 May 2008. Saint Petersburg: Russian Christian Academy for the Humanities Press 2008 [Знаковая природа портретных изображений в постсредневековой схоластике // Истина и диалог. Труды международной научной конференции, Санкт-Петербург, 29-31 мая 2008 г., СПб.: Изд-во РХГА, 2008].
  • “Can a sign designate itself? A semiotic problem in the XVII century scholastic.” In Herald of the Russian Christian Academy for the Humanities 8 (1/2007), 69-75 [Может ли знак означать сам себя? Об одной семиотической проблеме в схоластике XVII в. // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2007. Т. 8. Вып. 1. С. 69-75].
  • “Truth as a semantic concept in XVII century scholastic.” In Cosmos and the Soul II. Moscow, Nauka 2010 [Истина как семиотическое понятие в схоластике XVII в. Космос и душа-2, М., Наука, 2010].
  • “The problems of semiotics in scholastic of the XVII century.” In Cosmos and the Soul II. Moscow: Nauka 2010 [Проблемы семиотики в схоластике XVII в. Космос и душа-2, М., Наука, 2010].
  • “Roger Bacon on the signs.” In Cosmos and the Soul II. Moscow: Nauka 2010 [Роджер Бэкон о знаках. Космос и душа-2, М., Наука, 2010]
  • Intentional life and personal identity in the 17th century scholasticism // Subjectivity and identity. Publishing House of the High School of Economy. Moscow 2012. P. 101-117.["Интенциональная жизнь и тождество личности в схоластике XVII в."// Субъективность и идентичность. Издательский дом Высшей школы экономки. М. 2012. С. 101-117].

 

Select translations:

  • Olivier Clément. Sources. Les mystiques chrétiens des origines. Moscow: Centre for the Study of Religions 1993 [О. Клеман, Истоки. Богословие Отцов древней Церкви. М.. Центр по изучению религий, 1993].
  • Jean Calvin. Institutio Christianae Religionis, vol. I, IV. Moscow: Russian State University for the Humanities Press 1999 [Ж.Кальвин, Наставление в христианской вере (тт. I, IV), М., Изд-во РГГУ, 1999].
  • Étienne Gilson. Le Thomisme, introduction au système de saint Thomas. Saint Petersburg: University Books 2000 [Э.Жильсон, Томизм. Введение в философию св. Фомы Аквинского, СПб, Университетская книга, 2000].
  • C. Valverde. Philosophical Anthropology. Moscow: Christian Russia Press 2001 [К.Вальверде, Философская антропология, М., Христианская Россия, 2001].
  • Alfred Kroeber. Configurations of Culture Growth. Moscow: ROSSPAN 2003 [А.Л.Крёбер, Конфигурации культурного роста. М., РОССПЭН, 2003].
  • Étienne Gilson. L'Être et l'essence. In Étienne Gilson. Christoian Philosophy. Moscow: ROSSPAN 2004 [Э.Жильсон, Бытие и сущность, в кн. Э. Жильсон, Христианская философия, М., РОССПЭН, 2004].
  • Rudolf Bultmann. Das Urchristentum im Rahmen der Antiken Religionen. In Robert Bultmann. Selected Works. Moscow: ROSSPAN 2004 [Р.Бультман, Первоначальное христианство в контексте древних религий, в кн. Р. Бультман, Избранное, М., РОССПЭН, 2004].
  • Erich Auerbach. Dante als Dichter der irdischen Welt. Moscow: ROSSPAN 2004 [Э. Ауэрбах, Данте – поэт земного мира, М., РОССПЭН, 2004].
  • Emmanuel Levinas. La théorie de l'intuition dans la phénoménologie de Husserl; id. Humanisme de l'autre homme; id. Difficile liberté. In E. Levinas. Difficult liberty. Moscow: ROSSPAN 2004 [Э.Левинас, Теория интуиции в феноменологии Гуссерля: его же, Гуманизм другого человека; его же, Трудная свобода, в кн. Э. Левинас, Трудная свобода, М., РОССПЭН, 2004].
  • Christos Yannaras. Heidegger and the Areopagite; id. Person and Eros. In Ch. Yannaras. Selected Works. Moscow: ROSSPAN 2005 [Х.Яннарас, Хайдеггер и Ареопагит; его же, Личность и Эрос; в кн.Х. Яннарас, Избранное, М., РОССПЭН, 2005].
  • Francisco Suárez. “Disputationes metaphysicae. Disputationes I-V,” translated from Latin with a commentary by G.V. Vdovina. In Francisco Suárez. Disputationes metaphysicae. Moscow: Saint Thomas Institute of Philosophy, Theology and History Press 2006 [Франсиско Суарес. Метафизические рассуждения. Рассуждение I-V // Франсиско Суарес. Метафизические рассуждения / Институт философии, теологии и истории св. Фомы. М., 2006].
  • Xavier Zubiri. Inteligencia y realidad. Moscow: Saint Thomas Institute of Philosophy, Theology and History Press 2006 [Х. Субири, Интеллект и реальность. М., Изд-во Института философии, теологии и истории св. Фомы, 2006].
  • Xavier Zubiri. Inteligencia y logos. Moscow: Saint Thomas Institute of Philosophy, Theology and History Press 2008 [Х. Субири, Интеллект и логос. М., Изд-во Института философии, теологии и истории св. Фомы, 2008].
  • Xavier Zubiri. Inteligencia y razón. Moscow: Saint Thomas Institute of Philosophy, Theology and History Press 2008 [Х. Субири, Интеллект и разум. М., Изд-во Института философии, теологии и истории св. Фомы, 2008].
  • Jean-Luc Marion. Le mal comme il est. (A chapter from Prolégomènes à la charité). In Points/Puncta 1-2/2006 [Ж.-Л. Марион, Зло как оно есть (глава из книги «Пролегомены к любви») // Точки/Puncta, № 1-2, 2006].
  • Irénée Hausherr. La théologie du monachisme chez saint Jean Climaque. In Symbol 52 [И. Осерр, S.J., Богословие монашества у св. Иоанна Лествичника // Символ, № 52].
  • Xavier Zubiri. Cinco lecciones de filosofia. Moscow: Saint Thomas Institute of Philosophy, Theology and History Press 2007 [Х. Субири. Пять лекций о философии. М., Изд-во Института философии, теологии и истории св. Фомы, 2007].
  • Xavier Zubiri. Sobre la esencia. Moscow: Saint Thomas Institute of Philosophy, Theology and History Press 2009 [Х. Субири, О сущности. М., Изд-во Института философии, теологии и истории св. Фомы, 2009].
  • Étienne Gilson. Dante et la philosophie. Moscow: Saint Thomas Institute of Philosophy, Theology and History Press 2010 [Э. Жильсон, Данте и философия М., Изд-во Института философии, теологии и истории св. Фомы, 2010].
  • Bernard Lonergan. Method in Theology. Moscow: Saint Thomas Institute of Philosophy, Theology and History Press 2010 [Б. Лонерган, Метод в теологии М., Изд-во Института философии, теологии и истории св. Фомы, 2010].
  • Étienne Gilson. L'esprit de la philosophie médiévale. Moscow: Saint Thomas Institute of Philosophy, Theology and History Press 2011 [Э. Жильсон, Дух средневековой философии. М., ИФТИ св. Фомы, 2011].
  • Francisco de Oviedo. “De signo,” translated from Latin by G.V. Vdovina. In History of Philosophy Yearbook 2009 [Франсиско де Овьедо, «О знаке» (перевод с латинского) // Историко-философский ежегодник, 2009].
  • Pedro Hurtado de Mendoza. Universa philosophia. (Semiotic fragments translated from Latin by G.V. Vdovina). In Cosmos and the Soul II, Moscow: Nauka 2010 [Педро Уртадо де Мендоса. Всеобщая философия (семиотические фрагменты, перевод с латинского). Космос и душа-2, М., Наука, 2010].
  • Roger Bacon. De signis, translated from Latin by G.V. Vdovina. In Cosmos and the Soul II. Moscow: Nauka 2010 [Роджер Бэкон. Трактат о знаках (перевод с латинского) Космос и душа-2, М., Наука, 2010].
  • José Angel Garcá Cuadrado. “Razón y verdad sobre el hombre: la existencia de la libertad en Francisco Suárez,” translated by G.V. Vdovina. In: Truth and Dialogue. Proceedings of the International Conference. Saint Petersburg, 29-31 May 2008. Saint Petersburg: Russian Christian Academy for the Humanities Press 2008 [«Вера, разум и истина о человеке: существование свободы в учении Франсиско Суареса» (перевод) // Истина и диалог. Труды международной конференции, Санкт-Петербург, 29-31 мая 2008 г., Изд-во РХГА, 2008 (1 п. л.)].

Е-mail: galvd1@yandex.ru